cfaed Starts a Research Project on Organic Electronics with the University of Brasília

Press Release No 9

On 1 April, the Center for Advancing Electronics Dresden (cfaed) starts a binational three-year research project on organic electronics with the University of Brasília (UnB). The project is part of the program ‘Science without Frontiers’ of the Brazilian Government. “Brazil would like to exploit its enormous plant resources for organic electronics“, Dr.-Ing. Martin Claus, group leader in the cfaed research path Carbon at Technische Universität Dresden (TUD), explains.

Jointly with professor Stefan Blawid, senior scientist at the laboratory for electronic devices and integrated circuits (LDCI), he will lead the project. “The LDCI uses the fruits of the Buriti Palm to develop ink for printable organic circuits and wants to intensify the research in this area in collaboration with my group”, Dr.-Ing. Martin Claus explains.

In this context, the potential of this technology for applications such as wireless sensors which high-speed signals should be examined. In future, the TUD researcher will work in Brazil for a couple of months each year. Currently, the application procedure for a postdoctoral researcher and a PhD student for the project is in process. Both will spend some time in the research group of Dr.-Ing. Claus before joining the group in Brazil.

Further Enquiries:
Birgit Holthaus
cfaed Press Officer
Phone +49 351 463-42848
Email birgit.holthaus@tu-dresden.de

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Deutsche Version

Pressemitteilung Nr. 9

1. März 2014

cfaed startet Forschungsprojekt zur organischen Elektronik mit der Universität Brasília

Das Center for Advancing Electronics Dresden (cfaed) der TU Dresden startet im Rahmen des Programms “Wissenschaft ohne Grenzen” der brasilianischen Regierung zum 1. April ein dreijähriges bi-nationales Forschungsprojekt im Bereich der organischen Elektronik mit der Universität von Brasília (UnB). „Brasilien will seinen riesigen Pflanzenreichtum für die organische Elektronik nutzbar machen“, erläutert Dr.-Ing. Martin Claus, Gruppenleiter im cfaed-Forschungspfad „Carbon“ an der Technischen Universität Dresden (TUD). Er wird gemeinsam mit Professor Stefan Blawid, verantwortlicher Forscher am Labor für Elektronische Bauelemente und integrierte Schaltungen (LDCI) der UnB, das Projekt leiten. „Das LDCI entwickelt aus den Früchten der Buriti-Palme Tinten für druckbare organische Schaltungen und möchte die Forschung auf diesem Gebiet gemeinsam mit meiner Gruppe intensivieren“, erklärt Dr.-Ing. Martin Claus. Im Rahmen des Projekts soll das Potential dieser Technologie für Anwendungen wie drahtlose Sensoren untersucht werden, bei denen Signale mit hohen Geschwindigkeiten verarbeitet werden müssen. Dr.-Ing. Martin Claus wird sich künftig jedes Jahr für einige Monate in Brasilien aufhalten. Derzeit läuft noch die Bewerbungsphase, in der ein PostDoc und ein Doktorand für das Projekt gesucht werden. Beide werden einen Teil der Projektlaufzeit in der cfaed-Forschungsgruppe von Dr.-Ing. Claus mitarbeiten, bevor sie in Brasilien vor Ort an der Entwicklung der Technologie mitarbeiten.

Weitere Informationen:

Birgit Holthaus