Research in the kindergarten - cfaed supports scientific education in early childhood

Press Release No 18

Where does the water in the sandbox go? How can you clean dirty water? For a better understanding of natural phenomena, cfaed scientist Dr. Marcus Völp sets up experiments with some of the children of the kindergarten ‘Josephinenstraße 33’ in Dresden.

Since 2011, the research group leader of the Center for Advancing Electronics Dresden (cfaed) is, in his free time, in dialogue with the children of the day care center which is also attended by his four-year-old daughter. In August, they concentrated on the subject “water”.

First, pre-school-age girls and boys spent a research week in the forest of ‘Dresdner Heide’. They received ‘research letters’ as in the book ‘Sophie’s World’, and tried out and learned something new every day. They visited Technische Universität Dresden and watched light experiments which they also retried to set up in the kindergarten. Other experiments included making perfume and chocolate.

The computer expert Dr. Marcus Völp is a leading scientist in the cfaed research path ‘Orchestration’. The Cluster of Excellence for Electronics supports his commitment to scientific education in early childhood. cfaed is also involved in various activities, such as ‘Girls Day’, ‘Genial Sozial’ and ‘Lange Nacht der Wissenschaften’ to provide young people access to research and technology. It is of particular interest to cfaed to systematically foster the scientific careers of young international scientists.

Further enquiries:

Birgit Holthaus

cfaed press officer

19 49 351 463-42848

birgit.holthaus@tu-dresden.de

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Deutsche Version

Pressemitteilung Nr. 18

1. August 2014

Forschung im Kindergarten – cfaed unterstützt frühkindliche wissenschaftliche Bildung

Wohin versickert Wasser im Sandkasten? Wie bekommt man schmutziges Wasser wieder sauber? Diesen und anderen Fragen ging der cfaed-Wissenschaftler Dr. Marcus Völp jetzt mit den Kindern der Dresdner Kita Josephinenstraße 33 auf den Grund. Seit 2011 steht der Forschungsgruppenleiter des Center for Advancing Electronics Dresden (cfaed) ehrenamtlich im Forschungsdialog mit den Kindern der kommunalen  Kindertageseinrichtung, in die auch seine vierjährige Tochter geht. Im August wurde rund um das Thema Wasser experimentiert.

Die Mädchen und Jungen im Kindergartenalter hatten zuvor eine Experimentierwoche im Wald der Dresdner Heide erlebt. Sie erhielten Forscherbriefe wie in dem Buch „Sofies Welt“, haben Neues ausprobiert und Erkenntnisse gewonnen. Die Kinder der Kita waren auch zu Besuch in der Technischen Universität Dresden und hatten dort Lichtexperimente gesehen, von denen einige im Kindergarten anschließend wiederholt wurden. Darüber hinaus führten sie Alltagsexperimente durch, wie das Herstellen von Parfüm oder Schokolade.

Der Informatiker Dr. Marcus Völp ist leitender Mitarbeiter im cfaed-Forschungspfad „Orchestration“. Im Exzellenzcluster für Elektronik wird sein besonderes Engagement für frühkindliche wissenschaftliche Bildung unterstützt. Das cfaed beteiligt sich auch an verschiedenen Aktionen wie „Girls Day“, „Genial Sozial“ und der „Langen Nacht der Wissenschaften“, um Forschung und Technik auch jungen Menschen nahe zu bringen. Ein besonderer Schwerpunkt im Forschungsverbund selbst liegt auf der Förderung junger Wissenschaftler aus der ganzen Welt.

Weitere Informationen:

Birgit Holthaus