Prof. Gerhard Fettweis received ‘Stuart Meyer Memorial Award’ at the Fall Conference of IEEE Vehicular Technology Society in Vancouver / Canada

Chair ‘Mobile Communication Systems Celebrates 20th Anniversary

Prof. Dr.-Ing Gerhard Fettweis received the ‘Stuart Meyer Memorial Award’ at the Fall Conference of the IEEE Vehicular Technology Society  14-17 September in Vancouver / Kanada. The award, which is endowed with $ 2,500, is a recognition for members of the IEEE Vehicular Technology Society who have both served their Society and also have contributed to the development of radio technology and science in an outstanding and exemplary manner.

On 25 September, Prof. Gerhard Fettweis will celebrate the 20th anniversary of his Vodafone chair ‘Mobile communication systems’ at Technische Universität Dresden. Since the foundation chair had been established in 1994 (at this time by Mannesmann), eleven start-ups had been outsourced. Since 2012, Fettweis coordinates the cluster of excellence ‘Center for Advancing Electronics Dresden’ (cfaed) as well the Collaborate Research Center ‘Highly Adaptive Energy-Efficient Computing’ (HAEC). Until 2010, he was coordinator of the edge cluster Cool Silicon, a project of Silicon Saxony with grants of the Federal Ministry of Research. In the year 1995, he received the ‘Research Award Technical Communication’.

Gerhard Fettweis is also member of ‘acatech’  (Deutsche Akademie der Technikwissenschaften), has an honorary doctorate from TU Tampere in Finland, and has received multiple awards. Since 2009, he is a ‘Fellow’ of the Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE), the worldwide professional association of electrical engineers.  From 1981 to 1986, Gerhard Fettweis studied Electrical Engineering at the Rheinisch-Westfälische Hochschule (RWTH) Aachen where he earned his Ph.D. in 1990. Afterwards he worked as a guest researcher at IBM and TCSI Inc. in California, US.

He was born in Antwerpen/Belgium in 1962, his father Alfred Fettweis was also professor for communication systems at the Ruhr University in Bochum.

The Vodafone Foundation Germany as a sociopolitical think-tank supports several programs at the areas of education, integration and social mobility. Vodafone Germany is with 10,500 employees and a turnover of € 9.8 billion Euro (jointly with Kabel Deutschland) one of the biggest providers of telecommunications in Europe.

The Center for Advancing Electronics Dresden (cfaed) is the Cluster of Excellence for Microelectronics of Technische Universität Dresden. This research platform unites eleven partner institutes with about 300 scientists who are working in the fields of electrical engineering, computer science, material science, physics, chemistry, biology, and mathematics.

Further enquiries:

cfaed press officer

birgit.holthaus@tu-dresden.de

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1. September 2014

Professor Dr.-Ing. Gerhard Fettweis erhielt Stuart-Meyer- Memorial Award der IEEE Vehicular Technology Society in Vancouver / Kanada

Lehrstuhl Mobile Nachrichtensysteme feiert 20jähriges Bestehen

Professor Dr.-Ing. Gerhard Fettweis erhielt den Stuart Meyer Memorial Award bei der Herbsttagung der IEEE Vehicular Technology Society vom 14. bis 17. September in Vancouver / Kanada. Der mit 2500 $ dotierte Preis wird für besonderes Engagement innerhalb des weltweiten Berufsverbandes der Ingenieure (Institute of Electrical and Electronics Engineers - IEEE) sowie für herausragende und beispielhafte Beiträge zur Entwicklung der Nachrichtentechnik verliehen.

Gerhard Fettweis feiert am 25. September mit Partnern aus Forschung und Industrie das 20jährige Bestehen seines Vodafone Stiftungslehrstuhls Mobile Nachrichtensysteme. Aus dem 1994 noch von Mannesmann am Institut für Nachrichtentechnik der Technischen Universität Dresden (TUD) gegründeten Stiftungslehrstuhl gingen bis heute zwölf Firmen-Ausgründungen hervor. Gerhard Fettweis koordiniert zudem seit 2012 das Exzellenzcluster „Center for Advancing Electronics Dresden“ (cfaed) der TUD, bei dem rund 300 Wissenschaftler aus über 20 Ländern auf neun verschiedenen Forschungspfaden nach neuen Technologien für künftige Mikrochips suchen. Hierzu gehört seit 2013 auch der Sonderforschungsbereich „Highly Adaptive Energy-Efficient Computing“ (HAEC), der ebenfalls seit 2011 von Fettweis geleitet wird. Bis März 2010 war er auch Koordinator des Spitzenclusters Cool Silicon, ein Projekt des Silicon Saxony, das durch Fördermittel des Bundesministeriums für Bildung und Forschung (BMBF) finanziert wurde.

Gerhard Fettweis ist zudem Mitglied der acatech – Deutsche Akademie der Technikwissenschaften, Ehrendoktor der finnischen Universität Tampere und erhielt zahlreiche weitere Auszeichnungen. Nachdem er 2009 schon zum „Fellow“ des Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) ernannt wurde, wurde ihm nun auch der Stuart Meyer Award verliehen.

Fettweis studierte von 1981 bis 1986 Elektrotechnik an der RWTH Aachen, wo er 1990 promovierte. Danach arbeitete er als Gastwissenschaftler bei IBM und TCSI Inc. in Kalifornien. Er wurde 1962 in Antwerpen/Belgien geboren, sein Vater Alfred Fettweis war ebenfalls Professor für Nachrichtentechnik an der Ruhr-Universität Bochum.

Die Vodafone Stiftung Deutschland fördert als gesellschaftspolitischer Think-Tank zahlreiche Programme auf den Gebieten Bildung, Integration und soziale Mobilität. Vodafone Deutschland ist mit 10.500 Mitarbeitern und 9,8 Milliarden Euro Umsatz (gemeinsam mit Kabel Deutschland) einer der größten Telekommunikationsanbieter in Europa.

cfaed-Pressereferentin

0351/463-42848